Nieuwsoverzicht

Ik ben aangesloten. Wat nu?

Wanneer wordt mijn glasvezelverbinding belicht en kan ik een nieuw abonnement afsluiten?
Het glasvezelnetwerk wordt aangelegd in stappen.

1.  De glasvezel wordt aangelegd in de straat.
2.  Glasvezel wordt door de grond naar uw woning gebracht en gelast aan de glasvezel in uw straat.
3.  Daarna komt de monteur die de glasvezel in uw woning naar binnen brengt en de glasvezel in uw meterkast last.
4.  Zodra de glasvezel wordt 'belicht', kunt u een nieuw abonnement afsluiten. De glasvezelpakketten staan vanaf dat moment in de Postcode Check.
5.  Als u een glasvezelabonnement hebt afgenomen, dan kan de serviceprovider de glasvezelaansluiting activeren.

 

Waar moet ik op letten als ik een glasvezelabonnement kies?
De keuze voor een glasvezelabonnement is afhankelijk van uw wensen en woonsituatie. Een aantal overwegingen op een rijtje:

∙  De snelheid. Dit varieert van 20 tot 500 Mbps.
∙  Kenmerken abonnement. Wilt u extra tv-zenders? Wilt u programma’s kunnen pauzeren en opnemen? Dit verschilt per abonnement.
∙  Hoeveel wifi-apparaten hebt u in huis? Hoe meer apparaten, des te meer dit vergt van de verbinding.

 

Moet ik altijd een 3-in-1-pakket nemen?
Dat hoeft niet. U kun internet, telefonie en televisie ook los van elkaar bestellen. Vaak bent u echter voordeliger uit als u het bij 1 provider afneemt.

Kan ik mijn bestaande abonnement voor internet upgraden naar een glasvezelabonnement?
Fryslân Ring begeleidt de aanleg van het glasvezelnetwerk, maar levert geen diensten als televisie, bellen en internet. Neem voor het aanpassen van uw internet, telefonie en televisie contact op met uw serviceprovider.

Hoe kan ik mijn oude abonnement opzeggen?
Dat kan op meerdere manieren. Sommige serviceproviders hebben een overstapservice en kunnen uw huidige abonnement voor u opzeggen. Neem contact op met uw nieuwe serviceprovider. Als uw nieuwe provider deze service niet biedt, kunt u ook zelf uw ‘oude’ abonnement opzeggen.

Waarom doen niet alle providers mee?
Het glasvezelnetwerk in De5Dorpen is een open netwerk. Dit betekent dat elke provider kan toetreden tot het glasvezelnetwerk. Ook kunnen providers zelf bepalen in welke plaatsen en wijken zij glasvezelabonnementen aanbieden en onder welke specificaties. Het kan voorkomen dat een provider later besluit alsnog toe te treden tot het glasvezelnetwerk in uw woonplaats/wijk. 

Waarom zijn er zo veel serviceproviders die abonnementen aanbieden?
Dat is het voordeel van een open netwerk, zoals dat in De5Dorpen wordt aangelegd. Niet één aanbieder, maar meerdere serviceproviders die onderling concurreren. Zo hebt u als consument meer keuze en profiteert u van concurrerende prijzen.

Kan ik mijn huidige e-mailadres behouden?
Soms is uw e-mailadres gekoppeld  aan het abonnement van uw huidige serviceprovider. Indien u uw abonnement opzegt dan kan dit e-mailadres komen te vervallen. Indien u een e-mailadres hebt dat niet gekoppeld is aan uw abonnement dan kunt u dit e-mailadres blijven gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn Gmail en Hotmail adressen.

Moet ik in huis nu kabels vervangen door glasvezelkabels?
Nee, uw huidige kabels kunnen gewoon blijven liggen. Alleen als u kiest voor digitale tv hebt u een zogeheten UTP- of ethernetkabel nodig. Deze wordt meestal bijgeleverd door de serviceprovider. 

Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of tv als ik een glasvezelaansluiting neem?
Bestaande tv-, telefoon- en/of internetkabels kunnen veelal gemakkelijk worden aangesloten op de glasvezelmodem (en afhankelijk van de gekozen abonnement/pakket op de (draadloze) router). Als de gekozen provider analoge tv-verbinding ondersteunt, kunt u gebruik maken van de bestaande (COAX) bekabeling. Voor digitale televisie hebt u wel een nieuwe kabel(ethernet) nodig. Uiteraard wordt deze meegeleverd bij de decoder. De digitale tv-ontvanger kunt u met een SCART of HDMI kabel met uw tv verbinden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de aanbieder van uw glasvezel abonnement.

Ook draadloos internet blijft meestal gewoon mogelijk met uw bestaande apparatuur. Als u optimaal gebruik wilt maken van de internetsnelheid via glasvezel dan is het aan te raden om de systeemeisen van uw router en PC te controleren. Indien u gebruik maakt van verouderde netwerkkaarten en routers, kan het zijn dat deze de hoge snelheden van glasvezel niet kunnen verwerken. Wij adviseren u om bij aanschaf van nieuwe netwerkapparatuur (router/switch/netwerkkaart) op te letten dat u N-apparatuur aanschaft. Met apparatuur gekenmerkt door “N” kunnen hoge snelheden behaald worden (let er wel op dat de snelheid van de gekozen apparatuur gelijk of hoger moet zijn dan de gekozen internetsnelheid die u bij de serviceprovider afneemt).

Hoe dit precies zit kunt u navragen bij de serviceprovider van uw keuze.


OpGlas Scan
Klaar voor de toekomst met glasvezel? Doe NU de OpGlas Scan!